Vecka 34!

Så här skriver dom på Familjeliv om v.34 som vi befinner oss i några dagar till:

Kroppen: Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

Barnet: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster.
....................................................................................................................................................................
Visst är det så att det börjar närma sig slutet, men det känns som att tiden släpar sig vääääldigt sakta framåt. Jag känner mig tung och min kropp orkar ingenting! Det ska bli väldigt skönt att få tillbaka sig själv snart! Iaf får jag ju det delvis snart! :)
Jag har ganska mycket sammandragningar, starka sådana... Det känns verkligen precis som det står, magen blir hård som en sten och så blir det svårt att andas! Jag sitter här och pustar och stånkar dagarna igenom ;) Blir anfådd utav att göra ingenting...
Dock ligger vår lilla bebis i tvärläge, får se om hon vill vända sig rätt eller om det blir så att dom får plocka ut henne! Inte konstigt att magen ser bred ut när hon ligger på det sättet! *s* Jag kan ju få skylla på det iaf!
BB-väskan är delvis packad, känns bra eftersom vi ju redan har fått åka in ett par gånger! Har kommit på att det är rätt bra om det finns en väska packad till Wilmer också, eftersom han troligtvis också kommer att få dra iväg när vi ska! Sist sprang vi ju runt här mitt i natten och letade grejer...
Sen är det ju lite här hemma som ska fixas innan den lilla kan komma hem! En säng till exempel! Skötbordet ska hämtas, det ska vi få låna av vänner! Vagnen ska hämtas på Nisses, bilstol måste vi fixa! Hm... vet inte om det är nåt mer! Kläderna är tvättade :)
Ah.. måste se till att batteriet till kameran är laddat! Mycket viktigt!!!
Jag får fundera vidare! :) Några andra tips? Något som ni saknat på förlossningen? Eller tiden efter?
Jag minns ju knappt hur det var förra gången!
Nu ska jag snart hoppa in i duschen, lika bra att göra det i god tid innan jag måste göra åt annat, eftersom jag blir helt slut efteråt!? Sen efter lunch ska vi åka iväg en sväng, Wilmer ska till morfar och Oskar och jag ska på bio! :)
Känns som en trevlig fredag!!
Sen får vi se om Ingrid kommer... Wilmer sa i morse att hon kommer idag eftersom hon har så tråkigt inne i magen! Undra vem som tycker att det är mest tråkigt att hon ligger där?! ;)

Kommentarer
Postat av: O

Ja det är inte utan att man börjar bli lite smånervös.

Men det kommer gå bra. Bättre än förra gången :)

2010-01-17 @ 14:27:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0